Teremtésvédő iskola felhívás

 

"Közös otthonunk, a teremtett világ megóvása korunk egyik legégetőbb kihívása, ugyanakkor lelkiismereti kötelességünk is a jövendő nemzedékekkel és a világot gyönyörűnek megalkotó Teremtő Istennel szemben is. Közös otthonunk, a Föld megóvása keresztény hitünk és életmódunk lényeges, kihagyhatatlan része." (Laudato si’, 217)

 

Tisztelt Szülők!

 

Iskoláinkban, ahol a tanárok és a diákok a mindennapjaikat töltik, szoros együttműködésben a szülőkkel, szemléletformálásra és egyben életvitelszerű teremtéstudatosságra van lehetőség.

Kérjük, hogy induljanak el ezen az úton, erősítsék ezt a lelkületet, tudatosságot és a belőle fakadó életmódbeli döntéseket az intézményünk életében!

 Alapelvek 

  1. Legyen lényegi része a teremtett világ védelme! 
  2. A szülők, a tanárok és a diákok az ökológiai megtérés különböző fokain állnak. Engedjünk mindenkit egy magasabb fokozatra lépni, együtt haladjunk előre!
  3. Segítenek a teremtésvédelmi ünnepek, imák, alkalmak, kirándulások. Ezek igazán akkor értékesek, ha új elhatározásokat, életmódváltást szülnek. 

"Isten ránk, az emberre bízta ezt a gyönyörű teremtett világot, hogy megőrizzük és műveljük." (Ter 2,15)

Tegyünk meg mindent, ami rajtunk áll, ami a mi felelősségünk, hogy megóvhassuk Isten gyönyörű teremtett világát, hogy egy élhető és szép bolygót hagyhassunk a következő nemzedékekre!

A következő dolgokat tesszük/tehetjük meg:

1. Válasz a Föld kiáltására

 1.1. Élővilágunk megőrzése: kiskert, zöld felület kialakítása, gondozása

 1.2. Faültetés, virágosítás

 1.3. Állatvédelmi eszközök kihelyezése és karbantartása: rovargarázs, madárodú, denevérodú, ...

 1.4. Szemétszedés (kampány vagy rendszeres)

 1.5. Kirándulóhely, tanösvény, élőhely takarítása, karbantartása

 1.6. Tanösvény létesítése

 1.7. Tömegközlekedés előnyben részesítése

 1.8. Egyéni autómentes közlekedés előnyben részesítése (pl. bicikli, busz, gyalogos közlekedés)

 1.9. Szelektív hulladékgyűjtés

 1.10. Komposztáló kialakítása, fenntartása

 1.11. Egyéb

2. Válasz a szegények kiáltására

 2.1. Gyűjtés szervezése

 2.2. Rászoruló gyermekek/tanulók támogatása (korrepetálás, hangszerkölcsönzés, stb)

 2.3. Perifériára szorult csoportok (idősotthon, anyaotthon stb.) ünnepeinek támogatása (program, sütemény, ajándék stb.)

 2.4. Egyéb

3. Ökológiai gazdaság

3.1. Használt elem gyűjtés

3.2. Mobil gyűjtés

3.3. Ne vásárolj! kampány meghirdetése

3.4. Javítóműhely szervezése (varrás, műszaki stb.)

3.5. Közös terménybetakarítás és tartósítás (aszalás, befőzés stb.), hagyományos módszerek feltárása

3.6. Újrahasznosítás támogatása: pl. befőttes üvegek börzéje, gardrób csere stb.

3.7. Egyéb

4. Egyszerű életmód elsajátítása

4.1. Takarékoskodjon az erőforrásokkal: víztakarékosság

4.2. Takarékoskodjon az erőforrásokkal: energiatakarékosság

4.3. Takarékoskodjon az erőforrásokkal: digitális detox (legyenek digitális eszközmentes periódusok)

4.4. Szerénység az úticélok tekintetében

4.5. Szerénység a programszervezés tekintetében

4.6. Szerénység a kényelem tekintetében

4.7. Ivóvízfogyasztás előnyben részesítése

4.8. Egyéb

5. Ökológiai nevelés

5.1. Teremtésvédelmi munkacsoport felállítása és éves munkaterv készítése

5.2. Teremtésvédelemmel kapcsolatos jeles napok megünneplése

5.3. Oktatási anyagok beszerzése (táblák, játékok, eszközök) és használata

5.4. Teremtésvédelmi hirdetőtábla kialakítása, fenntartása

5.5. Teremtésvédelmi honlap-felület kialakítása, működtetése

5.6. A Laudato si enciklika megismertetése tanulókkal, szülőkkel, munkatársakkal

5.7. Teremtésvédelmi kortárs segítő csoport létrehozása, működtetése

5.8. Egyéb

6. Ökológiai lelkiség

6.1. Teremtésvédelmi imádságok szervezése, megtartása a tanulók számára

6.2. Teremtésvédelmi zarándoklat szervezése, tartása

6.3. Részvétel a helyi plébánia vagy egyházmegye teremtésvédelmi programján

6.4. Egyéb

7. Közösségi elköteleződés és közösségi cselekvés

7.1. Az intézmény osztályai, csoportjai osszák meg egymás között a jó példákat

7.2. Vegyenek részt a település fenntarthatósági, környezetvédelmi, lelkiségi vagy szociális megmozdulásaiban

7.3. Próbáljanak partnereket bevonni (Karitász, vízszolgáltató, energiaszolgáltató, hulladékkezelő stb.)

7.4. Hagyományok felkutatása a településen, idősekkel való élő kapcsolat pl. szokásokról, régi receptek, módszerek megismerése

7.5. Egyéb